Krumpli, hagyma van. Banán nincs?
Mindnyájan jártunk olyan zöldséges üzletben, ahol csak a nagyon alapkínálat, ami nem túl romlandó és kb. minden második vevő vásárol belőle, nevezetesen a krumpli és a hagyma volt a pulton, ugye? Egy kis extra, gyümölcs, uborka, speciális finomságok - semmi.
Nézzük csak, hogyan kapcsolódik ez a téma a lábápoló mindennapjaihoz:
Bizonyára mindnyájunk lakókörnyezetében van egy-két olyan zöldséges üzlet, ahová nem túl gyakran vagy nem szívesen megyünk be. Kicsi a kínálat, ami van, az is régebbi, ráadásul nincs ott semmi izgalmas, még a polc is rozoga, múltszázadi, közepesen piszkos fa rekeszek, amiket csak nagyjából tart össze pár szög. Tudjuk, hogy nincs nála gyümölcs és ha valami különlegeset akarnánk készíteni, hiába keressük nála az alapanyagot.
Egyszerűbben szólva, ha mondjuk banánra vágyunk, már be sem megyünk oda, hiszen tudjuk, hogy ez egy második vonalbeli üzlet, gyenge felkészültséggel, tuti nem lesz banán. Sem.
Merésznek tűnhet a váltás, de felteszem a kérdést: Nálad van banán?
Élénkebben vagy kevésbé, de mindnyájan emlékszünk az alapképzésünkre, ami által pedikűrösök lettünk. Azt is tudjuk a mai fejünkkel, hogy azzal a tudással csak nagyon szőrmentén szabad emberhez nyúlnunk. Pontosan arra elegendő az a szakmai anyag, amire azt mondanánk, esztétikai pedikűr. Hiába mártóztunk meg akkor és ott a benőtt köröm vagy a gombás köröm rejtelmeiben, azokat is ki kell gyakorolni, ami hónapokba vagy akár évekbe is telhet. Esetleg egy-két továbbképzésre is lehet, el kell mennünk, hogy biztosak és szakszerűek legyenek a mozdulataink. Ahogyan telik, múlik az idő, kialakul bennünk egyfajta meggyőződés, mit is akarunk magunktól, melyik irányban, milyen szolgáltatási területen szeretnénk leginkább tevékenykedni. „Kezes” vagy „lábas” leszek inkább? „Gyógyos” vagy „esztétikás”? Amint ez világossá válik, jó esetben abban az irányban képezzük tovább magunkat. Kigyakorolunk eszközkezelést vagy módszert, de olyan is előfordulhat, hogy egy-egy továbbképzésnek csak az elméleti részét sajátítjuk el, és a gyakorlati kivitelezésre átirányítjuk kliensünket ahhoz a kollégához, akinek felszerelése és gyakorlata is van az adott módszertanban. Ilyen volt korábban például az Arkada módszer. Sok specialista végezte el ezt a speciális körömszabályzó továbbképzést, de a felszerelést néhányan nem vásárolták meg. Viszont alapos betekintést kaptak a módszer lényegéről, tudták, hogy mely esetekben kell, hogy arra a speciális kezelésre továbbküldjék klienseiket egy gyakorlott kollégához.
Ha alaposan körbenézünk, vannak olyan kollégák, akik felépítették vállalkozásukat, felszerelt kezelőhelyiségben dolgoznak és jellemzően egy-egy szolgáltatási területre fókuszálnak. Beteg körmöket tisztítanak, növesztenek ki újra vagy éppen csak körömszabályozással foglalkoznak, de olyan kollégáink is akadnak, akik jellemzően a körömpótlás, körömprotézis rejtelmeiben mélyültek el. Jellemzően kevés, vagy nincs is esztétikai jellegű pedikűrt igénylő kliense, viszont minden felszerelése adott például a legextrémebb beteg köröm elvékonyításához vagy szinte nincs olyan körömdeformitás, amire nem találná meg a megfelelő körömszabályzót és eszközeit a fiókjában.
Szélvész módjára halad előre a mi szép szakmánk, fejlődnek és fejlesztenek ezen a területen is, alapozva a lakosság igényeire és egyre növekvő igényességére. A lakosság pedig a mai világban egyre inkább nem csak rövid körmöt és nem reszelős sarkat vár el a lábápolótól, hanem a kifogástalan higiénián túl a kényeztetést, az innovációkat eszköz- és anyagszinten, azt, hogy pedikűröse naprakész tudással rendelkezzen, jártas legyen a társszakmák ismereteiben, stabil egészészségügyi ismeretei legyenek, képben legyen a szakmai újdonságokkal kapcsolatosan és merjen elhagyni idejétmúlt, kiöregedett eszközöket, korszerűtlen anyagokat és ha kell, meglegyen nála AZ a bizonyos telefonszám, ahonnan magasszintű segítség érkezhet, ha lehet, akkor azonnal.
A mai rohanó világban egyre inkább elvárás a széleskörű szakmai ismeretanyag, a hozzáadott érték, egy adott szolgáltatási terület munkafolyamatainak magasszintű ismerete és a kifogástalan minőség.
Mert hogy nem elég a krumpli meg a hagyma. Ma már egyre kevésbé elegendő a lakosság számára, ha csak reszelsz, rövidítesz és Youtube videókból tájékozódsz.
Ha komolyan gondolod a választott szakmádat és lépést akarsz tartani annak fejlődésével, bizony folyamatosan képezned kell magad. Tanulni kell és beépíteni az új képességedet a szakmai mindennapjaidba, megfelelően beárazva és kifogástalan minőségben szolgáltatásként nyújtani.
Mert a klientúrának kell az a banán!
TARTS VELÜNK, FEJLŐDJ VELÜNK!
A cikket írta:
Gyebnár Ilona
mesterleveles pedikűrös
a Premiumwelt Kft. ügyvezetője