HOGYAN VÁLASSZUNK TOVÁBBKÉPZÉST?
Amiként orvos választása előtt, egy-egy képzés megrendelésekor is érdemes előzőleg tájékozódnunk. Ebben próbálok segíteni néhány gondolattal.
Az elmúlt időszakban országszerte jelentősen bővült a továbbképzések kínálata. Nem könnyű a fejlődni kívánó kollégák helyzete, hiszen gyakran csak a képzés vége felé derül ki, hogy rendben volt-e minden - akár szakmailag, akár az ügyfélkezelés szempontjából. Mivel ezek az alkalmak komoly anyagi terhet is jelenthetnek a résztvevő számára, nem árt előzetesen tájékozódni. Érdemes a szempontokat okosan felülvizsgálni a döntés előtt. Hogyan is kezdjünk neki?
Ellenőrizzük a jogosultságot
A Felnőttképzési Törvény már a pedikűrös továbbképzéseket tartó kollegákra is vonatkozik. Kötelező adatbekérés, kötelező adatszolgáltatás az állami nyilvántartás felé, az Általános Szerződési Feltételek, az Adatkezelési Szabályzat megléte – és még sorolhatnánk a feltételeket és a kötelezettségeket. Az, hogy felnőttképzési regisztrációs számmal rendelkezik valaki, az mindössze egy adminisztratív bejelentkezési folyamat eredménye. Így nem jelent igazolást arra, hogy a valós tudás, illetve a tudásátadás képessége is megvan a háttérben ahhoz, hogy megfelelő tematika mentén, helyes szakkifejezéseket használva, szakszerű és kompetens képzést tartson úgy, hogy a hallgatóknak ne legyen hiányérzetük a nap végén, és választ kapjanak kérdéseikre.
Ellenőrizzük a vállalkozás vagy a vállalkozó működési jogosultságát: a NAV ingyenesen elérhető nyilvántartásában pár kattintás után láthatjuk, hogy az adott vállalkozó hivatalosan működik-e, illetve a cég nevére keresve láthatjuk a zöld jelzést, például itt: https://www.ceginfo.hu/ceglista/cegek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy miként egy szupermarketben, ha gondunk van a termékkel, a képzés kapcsán is van jogunk észrevételezni, ha az oktatás szakmai tartalmával vagy körülményeivel kapcsolatban kifogások merülnek fel.
Nézzünk utána a referenciáknak
Kattintgattunk már egy párat, de még mindig nem tudjuk, mit fogunk kapni a pénzünkért, ha az adott oktatáson részt veszünk. Érdemes még megnézni az adott oktató vállalkozói Facebook profilját, görgessük át véleményeket keresve az addig megvalósult oktatásairól. A borítókép alatt található „Vélemények” fülre kattintva találunk még véleményt a résztvevőktől, csillagos vagy írásos értékelést. Pillantsunk rájuk, hátha elősegíti a döntést. Jó, ha vannak jó vélemények, de ha nincsenek vagy nem éppen kedvező az adott oktatóra nézve, az is jelentőséggel bírhat. Kollegáinktól kérjünk véleményt, ki járt már képzésen nála, milyen tudást, milyen felkészítést kapott. De itt se hagyatkozzunk egyetlen véleményre, hiszen a fogorvos választásánál sem tesszük ezt. De ha valamilyen rejtélyes okból nem nyilvános, elkérhetjük, sőt, el is kell kérnünk például emailben az adott képzés tematikáját, hogy még több információnk legyen. A tematika részletessége is irányadó lehet az adott képzés szakmai tartalmára nézve.
Résztvevői elégedettség
Az állami nyilvántartásba lejelentett képzések résztvevői elégedettségi kérdőívet kaphatnak az adott oktatás után. Ezek a kérdések a hatóság szempontja szerint vizsgálják a véleményeket. A kérdőíveket, neveket a hatóság nem továbbítja a képző számára, hanem csak egy összesítést kap a véleményekről. Több cég azonban a saját szempontjai alapján is összeállít kérdőívet, ami a saját folyamatainak, tematikájának a fejlesztését segíti elő. Nagy segítség a képzők számára, ha itt őszintén válaszoltok a kérdésekre, mert a jelzéseiteket kielemezve kiderül, szükséges-e módosítani az oktatás valamely szakaszán.
Adminisztráció a jelentkezési folyamatban
Senki sem szereti, ha bizonytalanságban van a kiadott pénzével kapcsolatosan. Az oktatások esetében bevett gyakorlat számla ellenében az előrefizetés, így a pénz adott esetben több héttel a kitűzött időpont előtt kerül a képzőhöz. A képzésen részt vevők jogait és kötelezettségeit az oktató által közzé tett Általános Szerződési Feltételek tartalmazzák. Bár nem túl olvasmányos, de érdemes elolvasni. Sőt, a képzés megrendelése előtt ezt valóban el is kell olvasnunk és tudomásul kell vennünk. A számviteli folyamaton túl érdemes figyelni a fizetés és a képzés időpontja közötti időszakban megvalósuló kommunikációra. Az emlékeztető email-ek, SMS-ek nem a bosszantásotokat célozza, hanem valóban emlékeztetők. A napi munkabeosztásunkat figyelembe véve jól jöhet egy kis külső kontroll a feladatainkat illetően. Mindnyájan tudjuk, hogy micsoda átszervezést igényel, ha egy kliensünk 10-15 vagy több percet késik. Hát, ha még ezt egy napon belül két-három másik vendégünk is megteszi.
Mit kapunk a pénzünkért?
A résztvevőknek az oktató – vagy az adott képzést eredetileg kifejlesztő szakemberek – által összeállított tananyag lelkiismeretes bemutatása mellett alaposságot, precizitást, türelmes válaszokat is kell kapniuk. Az oktatás jellegétől függően nyomtatott jegyzetre, illetve gyakorlati képzés esetén a szükséges berendezések, eszközök és anyagok biztosításra is szükség lehet.
Személy szerint nem pártolom túl sok témakör egy képzésen belüli szerepeltetését, mert könnyen válhat az anyag leadásává valódi tudásátadás helyett, és nem igazán lehet az adott témát alaposan körüljárni. Kell, hogy maradjon idő minden kérdésre, illetve nem csak a tudás, hanem a szemlélet átadására, az összefüggések megvilágítására is. Gyakorlati képzés esetében nem elegendő a mozdulat elsajátítása, meg kell tudnunk azt is, egy-egy lépés miért fontos, milyen következménye van, ha kimarad valami a kezelési protokollból. Ezért kiemelten fontosnak tartom a gyakorlati képzéseket megelőzően az elméleti tudás részletes átadását is a gyakorlati rész megalapozásaként.
A képzések utáni konzultáció lehetősége, az ún. utógondozás is természetesnek kell, hogy legyen egy ideig mindenképpen. Ha már a címben szerepel a pénz – nem biztos, hogy az a drága képzés, amiért sokat fizettél, hanem talán inkább azok az esetek, amikor vagy a tananyag, az oktatási módszertan vagy a fizikai körülmények, felszereltség hiányosságai miatt nem sikerül valóban használható tudáshoz jutni. Végül azt se felejtsük el, hogy a részvételi díj nem az „oktató pénze”, amit a képzés után egyszerűen hazavihet. A képzés fenti kellékei, a helyszín, a szervezőmunka stb. mind-mind jelentős költséget jelentenek a szervezők számára, amelyeket színvonalas képzés esetén nem lehet sajnos megspórolni.
Lehet online?
Sokan idegenkedtek és talán még ma is idegenkednek az online oktatásoktól, vagy épp teljesen lehetetlennek tartják, hogy színvonalas és eredményes pedikűrös továbbképzést lehessen tartani ezen a platformon. A valóság az, hogy nagyon is lehet. Az oktatói és a résztvevői oldalról is rendkívül kedvezőek a tapasztalatok. Nem csak a tudásátadás, hanem a remek hangulat is biztosítható, hiszen a résztvevők – megfelelő technikai felszereltség és szolgáltatási háttér esetén – látják és hallják egymást, és ugyanúgy lehet kérdezni, megbeszélni problémás kérdéseket, mint személyes képzés esetén. Megfelelő kamerás közvetítéssel jó néhány gyakorlati jellegű képzés is eredményesen megtartható. Rendkívüli szabadságot biztosít – immár a vírushelyzettől függetlenül – a hibrid képzési forma, amikor a jelentkező személyes döntésén múlik, hogy személyesen vesz-e részt egy képzésen, vagy online követi azt, megspórolva esetleg a többórás utazást a kapcsolódó költségekkel és kényelmetlenségekkel együtt. Mindenképp érdemes kipróbálni!
Záró gondolatok
A fenti áttekintés alapján nem nehéz felismerni, hogy egy magas színvonalú, tematikusan jól összeállított, jól szervezett és kivitelezett képzés, illetve a „megmutatok valamit a pénzedért” típusú oktatás nem tartozik azonos kategóriába. A továbbképzéseket szervező vállalkozások, a fejlődni kívánó szakemberek, és egyáltalán, az egész szakmánk közös érdeke, hogy az előbbi kategória jelentse a fő irányvonalat, és az esetleges színvonalú, a megfelelő szakmai és szervezési háttér nélkül megvalósuló „oktatások” aránya ne növekedjen tovább.
Gyebnár Ilona
mesterleveles pedikűrös,
a Premium-Welt Kft. ügyvezetője,
a Pedimánia Oktatóközpont szakmai vezetője